Anmeldelser av Abhainnam

Sagnet om Abhainnanam

EVENTYRLIGE STEMNINGER

Anmeldelse av Leselampen

For lenge, lenge siden, dypt inne i skogen og fanget mellom fjell og trær lå det et ensomt tjern. Her lå det og drømte seg vekk til havet. Hvis bare det gikk an å komme seg dit. En dag kommer en ny vanndråpe til tjernet. Vanndråpen fortalte de vidunderligste historier om havet og sammen setter de ut på en utrolig reise for å nå havet, og skaffer seg erfaringer ved hvert hjørne. Dette er historien om livets elv, Abhainnanam.

«Sagnet om Abhainnanam» er en sjarmerende barnebok, med livlige beskrivelser og en levende historie. Forfatteren skaper skildringer som gjør at jeg får tydelige bilder i hodet. Tekst og illustrasjoner henger godt sammen, noe som gjør fortellingen herlig å se på. Boka har et klassisk og tradisjonelt eventyroppsett, og starter med et tilfredsstillende «det var en gang». Forfatteren skriver behagelig og skaper en overbevisende eventyrverden. Språket er lettlest, men skrivefeil trekker inntrykket ned. Karakterene i historien får liv og sjel ved at trær synger til vindens melodi og varsler om skogens farer.

Hovedkarakteren møter utfordringer som ligner på hverandre. De skal også løses på samme måte, gjennom dialoger som blir lange og ensformige. Gjentakelse er et klassisk grep i gamle eventyr, men i dette eventyret kunne det passet bedre med større variasjon. Det beste med utfordringene er lærdommen du og barna sitter igjen med. En av verdiene er at positiv innstilling og vennlighet tjener deg bedre enn bitterhet.

«Sagnet om Abhainnanam» er en skjønn barnebok som skaper fargerike stemninger. Den byr på verdier og en forståelse for naturens liv og utvikling. Skal man tro hintene kan man forvente flere bøker i serien, og jeg håper forfatteren holder dette universet i live.

Karakter: 70 av 99